Klantcase: atelier PRO
Atelier PRO, een Haags architectenbureau waar circa 40 vakmensen werken aan architectuur, stedenbouw en interieurarchitectuur. Een bureau met de missie de kwaliteit te verbeteren van de leefomgeving en zich met name richt op maatschappelijk vastgoed zoals scholen, zorgcentra en publieke gebouwen. Als innovatief en vooruitstrevend architectenbureau liep atelier PRO in 2005 al voorop met de overstap naar BIM.
+50%
Consistente branding
-15%
Ecologische footprint per werknemer
+60%
Ketensamenwerking
De case
Koop je vandaag een razendsnelle, nieuwe computer met voldoende opslag en werkgeheugen, te snel is deze alweer afgeschreven en verouderd. Nieuwe computers die worden geleverd met onnodige nieuwe toetsenborden, muizen en veel afval. Verlopen onderhoudscontracten op servers en daarbij vervallende garantie. Problemen met dataopslag en risico’s met back-ups en firewalls. Atelier PRO liep al een tijdje tegen een aantal ergernissen aan, die een eigen server met zich meebrengt.
“ Al jaren is het me een doorn in het oog. Goede computers zijn nog niet versleten maar de processorsnelheid voldoet niet meer aan wat je nodig hebt.
De overstap om volledig in de Cloud te werken zou een antwoord zijn op deze vragen. Een uitdaging omdat het bureau werkt met zware grafische applicaties.
De start
Atelier PRO werkt met applicaties als Autocad, Revit, Adobe software en specifieke render programmatuur. Een overstap naar de Cloud mocht voor deze zware, grafische programma’s geen impact hebben op de performance.
Voordat de migratie plaatsvond, is er eerst een gedegen migratieplan gemaakt. Iedere softwareleverancier heeft zijn eigen licentiebeheer en aansturing van de hardware. De expertise van LOSNING op het gebied van de grafische Cloud en de ervaring in de branche, bleek essentieel in het aandragen van mogelijkheden en oplossingen.
“Tijdens de migratie had ik dagelijks contact met LOSNING. Ze zijn goed bereikbaar, leggen dingen begrijpelijk uit en zijn heel behulpzaam. Dat werkt erg prettig.
Ander voordeel was dat computers die al waren afgeschreven weer geschikt werden om mee te werken. Processorsnelheid, werkgeheugen, het is niet meer relevant. De performance waar je mee werkt wordt aangeboden vanuit de Cloud.
De verschillende typen werkplekken van Basic tot Rendering geeft veel flexibiliteit. Zo heeft iedereen de performance die hij of zij nodig heeft en kunnen we dit maandelijks aanpassen.
De ervaring
Atelier PRO werkt ondertussen al jaren in de Cloud. Met het uitbreken van de Covid-19 epidemie waren zij volledig ingericht om vanuit huis of iedere andere locatie te kunnen werken. Dagelijkse back-ups en volledige retentie geven meer bedrijfszekerheid. Licentiebeheer, garantie en veiligheid zijn uitstekend geregeld. Is er meer opslagruimte nodig, dan volgt, voordat het een probleem wordt, vanzelf een signaal van de Servicedesk. Een ander voordeel is de flexibiliteit. Cloud werkplekken zijn schaalbaar en maandelijks aan te passen.
“Nemen we vandaag iemand aan, dan vragen we gewoon een extra Cloud werkplek en kan diegene morgen aan de slag.
Voorheen was ICT een agendapunt wat aandacht nodig had en tijd kostte. Tegenwoordig werkt men met zogenaamde thin clients vanaf iedere locatie. Gegevens zijn veilig opgeslagen en altijd de juiste versie op je scherm. Op een veilige manier, real-time samenwerken met dezelfde performance als op kantoor.
Benieuwd naar het eigen verhaal van Atelier PRO? Lees dan hun eigen blog over werken 'in de klaut'?