Menu
info@losning.nl 088 567 6464 Klantportaal Ondersteuning op afstand

Cloud en VDI helpen systeembeheerders en IT-managers aan ‘nieuwe baan’

Als ICT-dienstverlener let je op wat je klanten bezighoudt. Zo horen wij links en rechts dat systeembeheerders en IT-managers vrezen voor hun baan. Vanwege de vergaande digitalisering van organisaties in het algemeen, en de cloud en VDI in het bijzonder. Die angst is ongegrond. Heel wat onderzoeksrapporten tonen aan dat door de Industriële Revolutie 4.0 banen veranderen in plaats van verdwijnen. Hoe ziet zo’n ‘nieuwe baan’ eruit?

Cloud en VDI als kans voor systeembeheerders| LOSNING ICT

Kost digitalisering dan helemaal geen banen?

Dát zeggen we niet. Volgens The Skills Revolution*, een rapport van Manpower uit 2017 op basis van onderzoek onder 18.000 werkgevers uit 43 landen, is echter het tegendeel waarschijnlijker. 64 procent van de ondervraagden verwacht dat hun personeelsbestand gelijk blijft, 19 procent gaat uit van groei en slechts 12 procent verwacht banenverlies. McKinsey liet in 2015 al een vergelijkbaar – positief – geluid horen. In zijn artikel ‘Four fundamentals of workplace automation’** stelt het organisatieadviesbureau dat vooral taken verdwijnen en/of veranderen. De heersende focus op beroepen wordt ‘misleidend’ genoemd. Hoe verandert digitalisering bijvoorbeeld de baan van een systeembeheerder?

Systeembeheerder: balans bewaren

Sinds de komst van de cloud is het werk van systeembeheerders behoorlijk veranderd. Neem bijvoorbeeld een Windows-beheerder. Die richtte zich eerst puur op oplossingen als mail, web en extranet. Tegenwoordig bestaat zijn of haar rol vooral uit het bewaren van de balans tussen de technische requirements, beveiliging en de businessdoelen. Met een wakend oog voor de autonomie van Windows. Deze nieuwe taken vereisen een nauwe samenwerking met andere IT-teams. Zij helpen de systeembeheerder van nu aan het totaalbeeld en de groei van zijn IT-omgeving. Inclusief wat goed is voor de klant en de eigen organisatie. Naast het verlenen van interne support en het ondersteunen van de integratie van nieuwe applicaties, behoort ook de dialoog met de klant tot het takenpakket. Het vak van systeembeheerder is daardoor veelzijdiger geworden. En, wat ons betreft, stukken leuker. Geldt dat ook voor het beroep van IT-manager?

IT-manager: horizon verbreden

Één ding staat als een paal boven water: het werk van IT-managers wordt steeds complexer. Alleen al door de nieuwe skills waar de digitale revolutie om vraagt. Vanwege al die nieuwe technologieën als cloud-computing, mobiliteit, analytics en Internet of Things. Alle expertise hiervoor in huis hebben is een uitdaging op zich. Tel daarbij op: de nieuwe, hybride omgeving – legacy en cloud, de toenemende macht van de consument, de snelheid waarmee de business verandert, de strengere security- en privacystandaarden, en de enorme hoeveelheden data die digitalisering oplevert. De IT-manager mag dus groeien in plaats van een andere baan zoeken. Sterker nog, van hem of haar wordt méér verwacht dan louter technologische kennis en ervaring. In plaats van ‘baas over één club’ wordt de IT-manager een breed georiënteerde regisseur van een digitale organisatie. Met evenveel aandacht voor technologie en mens. Kortom, IT-managers behouden hun baan door de horizon te verbreden.

VDI: tijd voor andere zaken

Richt de IT-manager daadwerkelijk de blik op de horizon, dan ziet hij of zij VDI (Virtuele Desktop Infrastructuur) opdoemen. Is dit dan wél die beruchte beer op de weg? Integendeel. VDI is een prima oplossing voor wie zijn desktopomgevingen eenvoudig wil inrichten en beheren. Het scheelt je IT-afdeling handenvol werk, waardoor er tijd en ruimte overblijft voor andere belangrijke zaken. Zoals mens en technologie elkaar laten versterken. Overstappen naar VDI is bovendien snel geregeld. Het staat kant en klaar in de cloud. De volgende voordelen haal je er in één keer mee in huis:

  • Vereenvoudigd beheer
    Geldt voor alle beheerstaken, inclusief desktopconfiguratie en back-ups
  • Verbeterde databeveiliging
    Omdat alle data op de eigen centrale server staan in plaats van lokaal
  • Meer mobiliteit
    Vrije keuze locatie, applicatie en apparaat voor medewerkers
  • Meer flexibiliteit
    Alle desktops in één keer bijwerken
  • Verbeterd toegangsbeheer
    Rechten centraal, geen stress vanwege een gestolen of verloren device

Om op de laatste zin terug te komen: stress is sowieso niet nodig. Wij helpen je bij iedere stap. Ook als je wilt weten wat de cloud of VDI voor jou, je organisatie of functie kan betekenen. Je vraag of reactie is altijd van harte welkom.

Bronnen:
* The Skills Revolution
** Four fundamentals of workplace automation

Gerelateerde berichten
LOSNING heeft maatregelen genomen tegen lek Citrix

LOSNING heeft maatregelen genomen tegen lek Citrix

Op 13 januari 2020 werd bekend gemaakt dat er een beveiligingslek is bij het softwarebedrijf Citrix. Volgens de site security.nl zouden in Nederland zo’n...

Lees meer
Werken met een Grafische Cloud werkplek | Atelier Pro

Met de Cloud Werkplek hebben we meer bedrijfszekerheid

Het te snel moeten vervangen van goede computers vanwege processorsnelheid en werkgeheugen, te afhankelijk zijn van servers en het beheer ervan. Het risico van...

Lees meer
Klantcase: Procap adviseurs | werken in de Cloud | LOSNING ICT

Klantcase: Procap Adviseurs

Procap, denkers en doeners in ruimtelijke projecten adviseert overheden om ambitieuze projecten op het gebied van ruimtelijke ordering waar te maken. Een...

Lees meer