6 tips: Hoe kies je de juiste ICT partner
Er kunnen verschillende redenen zijn om op zoek te gaan naar een nieuwe ICT Partner.
Je bedrijf groeit en er komen nieuwe en andere behoeftes op ICT gebied op je pad. Er wordt vaker thuisgewerkt. De service van een huidige ICT partner valt tegen of er komen nieuwe investeringen aan voor nieuwe servers en hardware en dus tijd om ook naar alternatieven zoals Cloud werkplekken te kijken.
Wat de reden ook is, een goede ICT partner is essentieel in het ontzorgen van je ICT beheer. Maar wat is een goede ICT partner, waar moet je op letten en wat mag je van een ICT beheerder verwachten?

1. Welke behoefte speelt er in je organisatie?
De zoektocht begint door zo helder mogelijk te kijken naar de behoefte die je hebt als organisatie. Wil je de goedkoopste oplossing of ga je voor innovatie? Wil je cloud-based werken of kies je toch voor een server? Ga ook met andere organisaties in gesprek dan alleen met je huidige ICT partij. Vaak blijkt er dan toch meer mogelijk te zijn dan bekend is bij je huidige aanbieder.
2. Heeft de partij de juiste specialistische kennis van je branche
Iedere branche heeft specifieke vraagstukken en specifieke applicaties. Als je een aannemer bent, is een organisatie die veel klanten heeft in de retail misschien niet de juiste match. Werk je met zware grafische applicaties dan vergt dat andere oplossingen dan een standaard kantoor werkplek. Niet iedere ICT Beheerder heeft de expertise voor jouw specifieke behoefte.
3. Wat is de grootte van de ICT organisatie
Kleinere organisaties staan vaak dichter bij de klant dan grote organisaties. Contact is daardoor vaak persoonlijker en directer. Belangrijk is dat men volledig support kan geven wanneer jij als klant dat nodig hebt. Een 24/7 helpdesk met snelle response tijd kan hierbij van belang zijn. Niet onbelangrijk, als je belt weet de beheerder dan welke organisatie belt en kennen zij jouw omgeving. Daarbij kan de snelheid van reactie ontzettend verschillen,. Een grote organisatie zal doorgaans meer kennis in huis hebben. En een kleine organisatie zal in de regel flexibeler zijn qua dienstverlening.
4. Heeft de ICT beheerder de juiste certificering?
Dataveiligheid is essentieel in de huidige wereld van datalekken en cybercrime. ISO27001 is een ISO standaard voor databeveiliging en certificering en waarborgt dat het bedrijf voldoet aan deze internationaal erkende standaard.
Een certificering zegt niet alles, maar het is wel goed om rekening mee te houden.
5. Waar wordt de data opgeslagen
Men onderscheidt een private en een publieke cloud waar data wordt opgeslagen.
Public cloud platformen die beheerders gebruiken, zoals MS Azure, Amazon, Google en Oracle, hebben data ergens ter wereld opgeslagen. Het is voor gebruikers meestal onbekend waar data precies staat.
Private Cloud betekent dat de beheerder eigen data centra heeft, bij voorkeur in eigen land. Hierdoor ben je gewaarborgd dat bij calamiteiten je data altijd beschikbaar is, ook bij een mogelijk probleem met je ICT Partner. Data blijft uiteindelijk altijd eigendom van de gebruiker, dat is in de Nederlandse wet gelukkig goed geregeld.
6. Is de dienstverlening van je ICT partner proactief of reactief
De ene dienstverlener lijkt een stuk voordeliger dan de andere, echter komt men vaak later achter onverwachtse verrassingen. Updates zijn niet inbegrepen in de prijs, of het gebruik van de helpdesk gaat met tickets. Het is niet mogelijk om maandelijks gebruikers op- of af te schalen.
Vraagstuk hier, is men proactief in de dienstverlening of reactief? Zorgt men dat updates uitgevoerd worden, signaleert men mogelijke problemen en lost men deze direct op? Of komt men in actie als het probleem al is ontstaan en kost extra support, extra budget?
Conclusie
Wees helder in de doelstellingen en de verwachtingen die je hebt van een ICT partner, of dit op het gebied is van Totaalbeheer, Cloud werkplekken of databeveiliging. Ga op zoek naar eventuele mogelijkheden die in de markt beschikbaar zijn, gericht op jouw applicaties en branche. Je huidige ICT partner kan wellicht niet alle diensten aanbieden die voor jouw bedrijf specifiek nodig zijn. Een second opinion is in dat opzicht een goede investering van tijd.
Wil je vrijblijvend eens sparren over je huidige ICT beheer, dataveiligheid of Cloud werkplekken, neem dan gerust contact op, ons team staat 24/7 klaar voor al je vragen.
Rob Blom is Account Manager bij LOSNING ICT en specialist in grafische Cloud werkplekken