Menu
info@losning.nl 088 567 6464 Klantportaal Ondersteuning op afstand

ISDN stopt: opruimen met de grote voorjaarsschoonmaak

KPN stopt per 1 september aanstaande helemaal met ISDN 1 en 2. Een ramp? Wat ons betreft is het eerder een zegen. Net als veel klanten ervaren wij al jaren de voordelen van VoIP. Je kunt je ISDN-lijnen met de grote voorjaarsschoonmaak zonder zorgen opruimen.

In 1996 maakte ISDN ondernemen ineens een stuk makkelijker. Van analoog naar digitaal met telefooncentrales en -toestellen. Het was in die tijd baanbrekend. Naar schatting ruim 50.000 bedrijven maken er nu nog steeds gebruik van. Eerlijk gezegd jaagt dat enorme aantal ons wat schrik aan. Alle ISDN 1- en ISDN 2-lijnen zijn straks namelijk zo dood als een pier.

ISDN stop: overstappen naar VoIP is een goede keus | LOSNING ICT

Trouw als een diesel

We begrijpen die gehechtheid aan ISDN maar al te goed. De kwaliteit en veelzijdigheid die bij de introductie werden beloofd zijn volledig waargemaakt. Het is zó handig dat ook de pinautomaat, intercom, het alarm, of andere apparatuur via ISDN hun werk goed doen. Zelfs telefooncentrales van tientallen jaren terug zijn klant en personeel nog altijd trouw van dienst. Als een diesel. Inmiddels is ISDN-technologie echter achterhaald. Sterker nog, het alternatief bewijst menig bedrijf al jaren trouwe dienst: Voice over Internet Protocol. Zeg maar gewoon ‘VoIP’, of internetbellen.

De zonnige kant

Binnenkort overstappen naar nieuwe technologie voor telefonie is noodzakelijk. Hoe vervelend dat ook lijkt, er is geen ontkomen aan. We snappen heel goed dat bedrijven zo’n ingrijpende verandering liever uitstellen. Omdat ze niet precies weten wat ze van VoIP kunnen verwachten. Of omdat ze weinig trek hebben om apparatuur die nog prima werkt af te schrijven. Wij raden iedereen aan het einde van ISDN 1 en 2 van de zonnige kant te bekijken. VoIP is een technologie die u simpelweg méér mogelijkheden biedt dan ISDN.

Van doembeeld naar daadkracht

Het kan zijn dat bepaalde apparatuur waaraan u gehecht bent via VoIP niet werkt (kunnen wij voor u nagaan). Meer beren zien we niet op de weg. U kunt zelfs telefoonnummers meenemen naar uw nieuwe VoIP-aansluiting. Een doembeeld van kostenposten als nieuw drukwerk bestellen, auto’s opnieuw moeten laten bestickeren en wat nog meer? Nergens voor nodig. Het enige dat bedrijven zelf moeten doen is daadkracht tonen. Zorg dat je op tijd aan de bel trekt voor hulp bij je transitie van ISDN 1 of 2 naar VoIP. Met een breedband-internetverbinding is overstappen zo gebeurd. Je hebt alleen telefoontoestellen nodig die werken op VoIP. Hoe dan ook moet alles vóór 1 september 2019 geregeld zijn. Dan moet iedereen definitief zijn ISDN 1 of 2-telefonie hebben opgeruimd. Kijk alvast naar de volgende voordelen van VoIP:

  • Onbeperkt bellen tegen vaste lage kosten. Kostenbesparing in Nederland tot dertig procent en internationaal tot zeventig procent.
  • Uitgebreidere mogelijkheden telefooncentrale. Online bellen biedt veel meer functies, bovenop die van je eigen telefooncentrale – zelfs analoog kun je koppelen.
  • Wereldwijd gratis bellen met klanten en collega’s. Omdat VoIP via internet gaat, kent de technologie geen landsgrenzen.
  • Klantvriendelijker als lijnen bezet zijn. De beller wordt met een melodietje verwelkomd in plaats van die irritante ingesprektoon – bij beschikbaarheid wordt hij of zij automatisch doorgeschakeld.
  • De juiste contactpersoon aan de lijn. Dankzij de optie keuzemenu komt de klant bij de juiste medewerker terecht.
  • Zelfs onderweg bellen vanaf je vaste nummer. Of gebeld worden.
  • Ideaal voor flexwerken. Op ieder toestel inloggen met je eigen telefoonnummer.
  • Online rapportages met één druk op de knop. Altijd inzicht in professionele belverkeer.
  • In één keer meerdere toestellen bellen. Om meerdere mensen tegelijk te bereiken.
  • Plus al die andere voordelen. Zoals de mogelijkheid bij inkomende telefoontjes direct de bijbehorende klantgegevens te zien. Of nooit meer verkeerd verbonden, omdat je geen nummer hoeft in te toetsen.


Wij maken al jaren dankbaar gebruik van VoIP. Bereikbaarheid, schaalbaarheid en snelheid van handelen leveren een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van onze service. Dat ISDN voorgoed verdwijnt is even wennen. Maar internetbellen staat te popelen om ook de laatste 50.000 ISDN-gebruikers te bedienen. Kortom: een nieuwe lente, een nieuw geluid.
Vul het contactformulier in en wij informeren je snel over de mogelijkheden van VoIP!

Gerelateerde berichten

Focus ICT: Kun jij thuis net zo goed werken als op kantoor?

Ook met grafische programma's als Revit, ArchiCAD en Solibri? 4 manieren om thuis met grafische applicaties te werken. Het is geen nieuws dat thuiswerken...

Lees meer
Microsoft Office blokkeert gebruik van macro's | LOSNING

Microsoft Office blokkeert gebruik van macro's

Vanaf april wordt het minder eenvoudig voor Microsoft Office-gebruikers om macro's in te schakelen bij Office-documenten. Macro's worden gebruikt om...

Lees meer
Cloud en VDI als kans voor systeembeheerders| LOSNING ICT

Cloud en VDI helpen systeembeheerders en IT-managers aan ‘nieuwe baan’

Als ICT-dienstverlener let je op wat je klanten bezighoudt. Zo horen wij links en rechts dat systeembeheerders en IT-managers vrezen voor hun baan. Vanwege de...

Lees meer