Klantcase: Megaborn
Werken aan oplossingen op het gebied van infra, verkeer en mobiliteit, dat doet Megaborn al meer dan 25 jaar. Van advies tot ontwerp tot realisatie, in nauwe samenwerking met gemeentes, provincies en waterschappen. De projecten van Megaborn vind je door het hele land. Vanuit drie locaties werkt een team van 35 leden dagelijks aan verbeteringen waarbij techniek wordt gekoppeld aan beleid.
Sinds november 2019 is LOSNING de ICT-partner van Megaborn. In een interview met Jan den Hartog, Controller bij Megaborn en destijds nauw betrokken bij het hele proces, blikken we terug op de start van onze samenwerking, de uitdagingen die er destijds waren en hoe de we als partners samen kijken naar de digitale toekomst.
DE CASE
“We houden ons ijzer in eigen huis”. Een uitspraak van oprichter en destijds nog directeur Theo Megens. Het idee om al je bestanden en applicaties uit handen te geven en volledig in de Cloud te zetten, was een grote omschakeling. Op dat moment had Megaborn verschillende servers on-premise, waarbij bestanden gesynchroniseerd moesten worden naar de andere locaties. Jan den Hartog: “We zochten meer flexibiliteit in onze manier van werken. Software moest per machine worden geüpdatet, het kostte veel tijd om bestanden naar verschillende locaties te synchroniseren.”
| We zochten naar meer flexibiliteit met zekerheid in dataveiligheid
Genoeg redenen voor het bedrijf om op zoek te gaan naar een ICT-partner die ze kon begeleiden in hun digitaliseringsproces. Niet alleen was er behoefte aan een stuk advies, er moest ook vertrouwen worden gecreëerd om in de nieuwe wereld van Cloud computing te stappen. Megaborn wilde graag een stap vooruit maken, maar niet inleveren op hun eigen manier van werken. Een totaaloplossing waarbij ook alle engineers, met hun grafische applicaties, in meegenomen zou worden.
DE START
Samen met LOSNING werden verschillende scenario’s uitgewerkt. Niet alleen de eigen manier van werken was hier een uitgangspunt, ook waren er verschillende software leveranciers die invloed hadden op het proces. Jan: “Met name het meedenken aan een klantspecifieke oplossing op maat, is wat wij als zeer positief ervaren hebben. We hebben samen veel tijd en energie geïnvesteerd om te komen waar we nu zijn. Wij zijn intern gewend om met korte lijnen te werken en diezelfde manier van werken herkennen we bij LOSNING. Met de experts van de Servicedesk, die ons het hele proces begeleidden, werken we continu aan een optimale gebruikerservaring.”
DE ERVARING
Het “ijzer’’ van Megaborn staat tegenwoordig in de Cloud. De timing om over te stappen had niet beter kunnen zijn. Een paar maanden na de migratie brak de corona-epidemie uit. Megaborn was klaar voor de nieuwe manier van werken. Jan: “Toen corona uitbrak, werd direct duidelijk hoeveel eenvoudiger het was geworden om remote te werken. De flexibiliteit die we zochten, hadden we gekregen. Op een snelle en veilige manier werken, waar je ook bent. Zeker zo belangrijk was de back-up strategie en beveiliging van onze data. Er staan geen bestanden meer op onze eigen apparaten. Alles is centraal bereikbaar via de Cloud.
Nog steeds hebben we korte lijnen met elkaar. Is er een probleem, dan is er contact en stelt LOSNING alles in het werk om het probleem opgelost te krijgen. Voor Megaborn is het essentieel dat je ICT-leverancier bij je past. ”We vinden het belangrijk dat LOSNING een partner is die ontwikkelingen volgt en ons blijft adviseren in onze digitale strategie. Zo kunnen wij ons richten op onze eigen activiteiten en weten we dat onze ICT, toekomstbestendig blijft.”