Klantcase: SATIJNplus
ICT, het is de ruggengraat van je onderneming, maar als het niet je corebusiness is, een onderwerp dat je liever niet op je agenda hebt staan. In 2023 stapte SATIJNplus Architecten over naar de grafische LOSNING cloud. De keuze om over te stappen naar een nieuwe ICT-partner was een zorgvuldig proces. Waarom men gekozen heeft voor LOSNING en hoe de overstap is gegaan, daarover vertellen Sven van Deurzen, BIM-modelleur en Sandra Wigmans, Architect en Partner in dit interview.
DE CASE
Het team van SATIJNplus bestaat uit 30 medewerkers waarvan het merendeel architecten, ontwerpers en BIM-modelleurs. Met name de complexiteit en specifieke eisen voor de grafische werkplekken resulteerde dat er veel werk zoals updates zelf moest worden uitgevoerd. Sven vertelt: “Onze vorige ICT-partner had geen kennis van bouwspecifieke software. Dat betekende in de praktijk dat ik veel uren besteedde aan bijvoorbeeld updaten, een actie die per werkstation moest worden uitgevoerd”. Sandra vult aan: “Lokaal werken met zware grafische programma’s betekende ook investeringen in dure werkstations”. Op het moment dat er opnieuw grote investeringen moesten worden gedaan, werd het tijd om naar meerdere opties te kijken. Een proces waar bewust de tijd voor is genomen. Investeer je opnieuw in dure hardware of kies je voor verdere digitalisering en wat zijn dan de alternatieven? Zo is er gekeken naar de mogelijkheden van Azure en werd LOSNING uitgenodigd om uitleg te geven over de mogelijkheden van de grafische cloud. “Zonder ICT-kennis wil ik zelf begrijpen wat de verschillen zijn en waar ik voor kies.” vertelt Sandra. “Het was een verademing om met een ICT-partij te praten die in normale taal kon uitleggen welke keuzes er waren en wat de verschillen zijn. Nadat ik met AtelierPRO had gesproken, één van de klanten van LOSNING, was de beslissing snel genomen. Zij bevestigden dat LOSNING kennis heeft van onze branche en de specifieke uitdagingen die daar op ICT-gebied bij komen kijken. Bovendien waren ze zeer positief over de service en samenwerking.”
DE START
Om de werkzaamheden zo min mogelijk te verstoren werd gekozen om in het weekend, tijdens de bouwvak over te stappen. Sven: “We wilden het team zo min mogelijk last laten krijgen van de overstap naar de cloud. Iedereen was van tevoren op de hoogte gebracht van de gemaakte keuze en aankomende veranderingen.” Sandra vult aan: “Toch was het spannend, de migratie. Het gaat hier wel om al je data, je product, eigenlijk je bestaan als bedrijf. Maar toen ik op zaterdagavond poolshoogte kwam nemen, was eigenlijk alles al op orde. Met het opstarten op maandagochtend waren er twee servicedeskmedewerkers aanwezig om direct mogelijke problemen op te lossen en vragen te beantwoorden. Uiteindelijk zijn we één-op-één overgegaan zonder enig tijdverlies, een compliment waard aan het LOSNING team.”
DE ERVARING
Ondertussen werkt SATIJNplus bijna een half jaar in de cloud en is de nieuwe manier van werken snel opgepakt door het team. Sandra: “De grafische cloud heeft ons veel gebracht. Zo is thuiswerken een stuk eenvoudiger geworden en zijn we geen tijd meer kwijt aan ICT-gerelateerde vragen. Voor grote projecten hebben we een speciale cloud werkplek toegevoegd die volledig is ingericht om te renderen. Al met al zijn we ontzettend tevreden met onze nieuwe manier van werken en zeker ook met het LOSNING team. We werken voortdurend samen aan verbeteringen en hebben korte lijnen met de Servicedesk. LOSNING heeft de belofte expert in bouw ICT waargemaakt en dat maakt samenwerken een stuk eenvoudiger.”
Wil je ook weten wat de mogelijkheden zijn voor verdere digitalisering van je organisatie en werk je met zware grafische applicaties, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.