Menu
info@losning.nl 088 567 6464 Klantportaal Ondersteuning op afstand

Klantcase: Spark design & innovation

INTRODUCTIE

Spark design & innovation is een toonaangevend ontwerpbureau gericht op productontwikkeling zowel in vormgeving en gebruikstoepassing als in technologische innovatie. Het team van Spark bestaat uit dertig creatieve en technische leden en ontwerpt hoogwaardige producten binnen Medical, Industry en Robotics voor bedrijven wereldwijd.

In oktober 2019 koos Spark voor LOSNING ICT als nieuwe ICT partner. Rogier van Rossen, Design Engineer en intern IT verantwoordelijke bij Spark legt uit wat de uitdagingen waren, waarom er gekozen is voor LOSNING en hoe men de samenwerking tot nu toe ervaart.

Klantcase | Spark design & innovation | LOSNING ICT

DE CASE

In 2002 bestond het team van Spark uit 7 personen. Een klein, nog redelijk startend bedrijf waarbij ICT was uitbesteed aan een kleine zelfstandige. Zoals in veel kleinere organisaties, werden IT zaken veelal intern opgelost wat tijd kostte maar ook kennis opleverde. Uiteindelijk ontgroeide Spark de ICT leverancier en op het moment dat er nieuwe servers nodig waren, werd er gelijktijdig gekozen voor een nieuwe partner. Een groter bedrijf met meer kennis voor vernieuwing en meer mogelijkheden op het gebied van support en beheer.

          | Met de groei van het bedrijf was de afhankelijkheid van één persoon een te groot risico

Helaas bleek snel dat de nieuwe keuze van ICT partner niet paste bij het bedrijf Spark. De focus van de nieuwe ICT partner was gericht op het automatiseren van de processen zodat er zo min mogelijk support zou moeten worden gegeven. Regelmatig waren back-ups niet gedraaid en updates niet geïnstalleerd. Spark, werkend met specifieke wensen en software zoals bijvoorbeeld Solidworks, paste niet in de standaard procedures van de ICT leverancier en voelden zich daardoor lastig en onbegrepen.

          | Onze specifieke wensen en software pasten simpelweg niet in het stramien van de leverancier waardoor een mismatch ontstond

DE START

Opnieuw werd het project gestart om te kiezen voor een nieuwe ICT partner, dit keer waren de behoeftes en kritieke punten helder. Een ICT leverancier moet ons ontzorgen, moet voelen als een partner, geeft service, zorgt ervoor dat de intern verantwoordelijke minder of geen tijd meer kwijt is aan het oplossen van IT vraagstukken of gezien wordt als eerste vraagbaak bij collega’s.

Na een intensieve selectieprocedure werd gekozen voor LOSNING ICT. De visie van LOSNING samen met de personen die tijdens het selectieproces betrokken waren, overtuigden Spark in hun keuze.

          | We voelden de klik met het team en het vertrouwen in de aanpak

DE ERVARING

Anderhalf jaar later kunnen we gerust zeggen dat we destijds de juiste keuze hebben gemaakt. Het proactieve beheer, waarbij updates en back-ups op tijd worden uitgevoerd en verstoringen gesignaleerd. Professioneel en snel support door de Servicedesk waardoor men intern minder belast is met IT-gerelateerde zaken. Het actief meedenken in beheer en infrastructuur.

          | De overstap naar LOSNING voelde als een warm bad

De servers van Spark zijn nog operationeel. Thuiswerken is afgelopen periode vooral gefaciliteerd via VPN verbindingen en remote desktop wat voldeed aan de verwachtingen. Solidworks staat in een licentie Cloud wat flexibiliteit geeft in het aantal gebruikers. Langzaam wordt er gekeken naar nieuwe technologieën zoals werken vanuit de Cloud. Externe werknemers werken vanuit de Grafische Cloud van LOSNING met name vanwege het eenvoudig op- en afschalen en de flexibiliteit die dat geeft. Of het bedrijf volledig overgaat naar de Cloud is een overweging die genomen gaat worden wanneer de bestaande servers aan vervanging toe zijn. Extern werken is door corona dichterbij gekomen en de voordelen van de Cloud spelen daarbij zeker een rol. Dat LOSNING expert is in Grafische Cloud werkplekken maakt een eventuele overstap in ieder geval eenvoudig.

Gerelateerde berichten
ISDN stop: overstappen naar VoIP is een goede keus | LOSNING ICT

ISDN stopt: opruimen met de grote voorjaarsschoonmaak

KPN stopt per 1 september aanstaande helemaal met ISDN 1 en 2. Een ramp? Wat ons betreft is het eerder een zegen. Net als veel klanten ervaren wij al jaren de...

Lees meer

WIJ ZIJN VERHUISD!

Om iedereen overal te kunnen laten werken,zitten wij in een ruimer kantoor. Wij zijn verhuisd naar een nieuw kantoor met: de laatste technische...

Lees meer
Waarom moet je zelf een back-up van Office 365 maken? LOSNING ICT

Microsoft draait zelf géén volledige back-up

Ga jij er vanuit dat je altijd over álle data in Microsoft 365 kunt beschikken? Dat je altijd controle over je data hebt? Als je deze vragen met...

Lees meer